Bài viết đề cập đến nội dung pháp lý liên quan đến vi phạm hành chính là gì? Thời hiệu xử phạt vi phạm hành chính? và Hết thời hiệu xử phạt hành chính thì có còn bị phạt không? sẽ được Công Ty Luật Tuyết Nhung Bùi giải đáp sử dụng vào mục đích tham khảo.
1. Vi phạm hành chính là gì?
Theo quy định tại các khoản 1- 4 Điều 2 Luật xử lý vi phạm hành chính 2012 sửa đổi bổ sung 2022 quy định:
Vi phạm hành chính là hành vi có lỗi do cá nhân hoặc tổ chức thực hiện, vi phạm các quy định của pháp luật về quản lý nhà nước nhưng không cấu thành tội phạm và theo quy định pháp luật thì phải chịu xử phạt vi phạm hành chính.
Xử phạt vi phạm hành chính là việc người có thẩm quyền tiến hành áp dụng hình thức xử phạt và biện pháp khắc phục hậu quả đối với cá nhân, tổ chức có hành vi vi phạm hành chính, theo đúng quy định của pháp luật về xử phạt vi phạm hành chính.
Biện pháp xử lý hành chính là biện pháp được áp dụng đối với cá nhân vi phạm pháp luật về an ninh, trật tự, an toàn xã hội nhưng hành vi đó không phải là tội phạm, bao gồm: giáo dục tại xã, phường, thị trấn; đưa vào trường giáo dưỡng; đưa vào cơ sở giáo dục bắt buộc; đưa vào cơ sở cai nghiện bắt buộc.
Biện pháp thay thế xử lý vi phạm hành chính là những biện pháp mang tính giáo dục được áp dụng thay thế cho hình thức xử phạt vi phạm hành chính hoặc biện pháp xử lý hành chính đối với người chưa thành niên vi phạm hành chính, bao gồm: nhắc nhở, giáo dục tại cộng đồng và quản lý tại gia đình.
2. Thời hiệu xử phạt vi phạm hành chính?
Được quy định tại Điều 6 Luật xử lý vi phạm hành chính 2012 sửa đổi bổ sung 2022
– Thời hiệu xử phạt vi phạm hành chính được quy định như sau:
Thời hiệu xử phạt vi phạm hành chính là 01 năm, ngoại trừ các trường hợp sau:
– Thời điểm bắt đầu tính thời hiệu xử phạt được quy định như sau:
– Thời hiệu áp dụng biện pháp xử lý hành chính được quy định như sau:
Thời hiệu áp dụng biện pháp giáo dục tại xã, phường, thị trấn:
– Thời hiệu áp dụng biện pháp đưa vào trường giáo dưỡng:
– Thời hiệu áp dụng biện pháp đưa vào cơ sở giáo dục bắt buộc:
+ Thời hiệu áp dụng biện pháp đưa vào cơ sở cai nghiện bắt buộc:
3. Hết thời hiệu xử phạt hành chính thì có còn bị phạt không?
Căn cứ Điều 65 của Luật xử lý vi phạm hành chính 2012 sửa đổi bổ sung 2022:
“Điều 65. Những trường hợp không ra quyết định xử phạt vi phạm hành chính
Không ra quyết định xử phạt vi phạm hành chính trong các trường hợp sau:
a) Trường hợp quy định tại Điều 11 của Luật này;
b) Không xác định được đối tượng vi phạm hành chính;
c) Hết thời hiệu xử phạt vi phạm hành chính quy định tại Điều 6 hoặc hết thời hạn ra quyết định xử phạt theo quy định tại khoản 3 Điều 63 hoặc khoản 1 Điều 66 của Luật này;
d) Cá nhân vi phạm hành chính đã chết, mất tích hoặc tổ chức vi phạm hành chính đã giải thể, phá sản trong thời gian xem xét ra quyết định xử phạt;
đ) Chuyển hồ sơ vụ vi phạm có dấu hiệu tội phạm theo quy định tại Điều 62 của Luật này.
Đối với các trường hợp quy định tại các điểm a, b, c và d khoản 1 Điều này, người có thẩm quyền không ra quyết định xử phạt vi phạm hành chính, nhưng vẫn phải ra quyết định tịch thu tang vật, phương tiện vi phạm hành chính nếu tang vật, phương tiện đó thuộc loại cấm tàng trữ, cấm lưu hành hoặc nếu pháp luật có quy định hình thức xử phạt tịch thu và áp dụng biện pháp khắc phục hậu quả đối với hành vi vi phạm hành chính đó.
Quyết định phải ghi rõ lý do không ra quyết định xử phạt vi phạm hành chính, tang vật, phương tiện vi phạm hành chính bị tịch thu, biện pháp khắc phục hậu quả được áp dụng, trách nhiệm và thời hạn thực hiện.
Việc tịch thu tang vật, phương tiện vi phạm hành chính và áp dụng biện pháp khắc phục hậu quả quy định tại khoản này không coi là đã xử phạt vi phạm hành chính.”
Do đó, khi hết thời hiệu xử phạt vi phạm hành chính, không thể ra quyết định xử phạt nữa mà chỉ có thể ra quyết định áp dụng biện pháp khắc phục hậu quả (bao gồm tịch thu tang vật, phương tiện vi phạm hành chính nếu chúng thuộc loại cấm tàng trữ, cấm lưu hành hoặc theo quy định của pháp luật về việc tịch thu và khắc phục hậu quả đối với hành vi vi phạm hành chính).
[EN]
The article discusses legal content related to what administrative violations are, the statute of limitations for administrative penalties, and whether penalties can still be imposed after the statute of limitations has expired. These issues will be addressed by Tuyet Nhung Bui Law Firm for reference purposes.
4. What is an administrative violation?
According to Articles 1-4 of Article 2 of the Law on Handling Administrative Violations 2012, an administrative violation is an act committed by an individual or organization that violates state management regulations but does not constitute a criminal offense. Such violations are subject to administrative penalties according to the law.
Administrative penalties refer to the actions taken by competent authorities to apply penalties and corrective measures for individuals or organizations that commit administrative violations, in accordance with the regulations on administrative penalty enforcement.
Administrative handling measures are actions applied to individuals who violate laws on security, order, and social safety, but whose actions do not constitute criminal offenses. These measures include: education at the commune, ward, or town; placement in a reform school; placement in a mandatory educational institution; and placement in a compulsory rehabilitation facility.
Alternative administrative handling measures are educational measures applied instead of administrative penalties or handling measures for minors committing administrative violations. These include: warnings, community-based education, and family-based supervision.
5. What is the statute of limitations for administrative violations?
The statute of limitations for administrative violations is as follows:
The statute of limitations for administrative penalties is one year, except in the following cases:
For violations related to accounting, invoices, fees and charges, insurance business, price management, securities, intellectual property, construction, fisheries, forestry, investigation, planning, exploration, exploitation, and use of water resources, oil and gas activities, other mineral activities, environmental protection, nuclear energy, housing and office management and development, land, dykes, press, publishing, production, export, import, trade of goods, production and sale of prohibited and counterfeit goods, and overseas labor management, the statute of limitations is two years.
In the case of administrative violations in the tax field, the statute of limitations is governed by the regulations on tax management.
For administrative violations related to taxes and independent auditing, the statute of limitations is applied according to the regulations of the tax management law and the independent auditing law.
The starting point for calculating the statute of limitations is as follows:
For completed violations, the statute of limitations is calculated from the time the violation ended.
For ongoing violations, the statute of limitations is calculated from the time the violation is discovered.
In cases where individuals or organizations are penalized based on a case file transferred by the investigation authority, the statute of limitations is applied according to the regulations outlined in points a and b above. The time the investigation authority takes to review the case is included in the statute of limitations for administrative penalties.
If within the time limit specified in points a and b above, an individual or organization intentionally evades or obstructs the penalty enforcement, the statute of limitations will be recalculated from the time the evasion or obstruction ends.
The statute of limitations for applying administrative handling measures is as follows:
For educational measures at the commune, ward, or town:
One year from the date the individual committed the violation outlined in Clause 1 of Article 90;
Six months from the date the individual committed the violation outlined in Clause 2 of Article 90;
Six months from the date the individual last committed one of the violations outlined in Clauses 3, 4, and 6 of Article 90;
Three months from the date the individual last committed the violation outlined in Clause 5 of Article 90 of this Law.
The statute of limitations for applying the measure of placement in a reform school:
One year from the date the individual committed the violation outlined in Clauses 1 and 2 of Article 92;
Six months from the date the individual committed one of the violations outlined in Clauses 3 and 4 of Article 92.
The statute of limitations for applying the measure of placement in a mandatory educational institution:
One year from the date the individual last committed one of the violations outlined in Clause 1 of Article 94.
The statute of limitations for applying the measure of placement in a compulsory rehabilitation facility:
Three months from the date the individual last committed the violation outlined in Clause 1 of Article 96.
If, within the time limits specified in points a, b, c, and d of this section, an individual intentionally evades or obstructs the application of administrative handling measures, the statute of limitations will be recalculated from the time the evasion or obstruction ends.